کد خبر: 1225321
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با تصویب بسته مالی جدید در مجلس نمایندگان 
پنتاگون می‌تواند ظرف چند روز پس از تصویب بسته کمک‌های نظامی از سوی سنا و امضای بایدن، تسلیحات را به اوکراین منتقل کند. این کشور دارای شبکه‌ای از مکان‌های ذخیره‌سازی در ایالات متحده و اروپا است که در حال حاضر مهمات و اجزای دفاع هوایی را که کی‌یف به شدت به آن‌ها نیاز دارد، نگهداری می‌کند
جوان آنلاین: پس از ماه‌ها کشمکش جمهوریخواهان با دولت امریکا بر سر لایحه کمک به اوکراین، مجلس نمایندگان بسته مالی ۶۱ میلیارد دلاری را تصویب کرد تا شاید در عرصه میدانی فرجی برای غربی‌ها در برابر روسیه حاصل شود. با توجه به دود شدن صد‌ها میلیارد دلار کمک‌های گذشته، این بسته مالی هم به زعم روس‌ها جز هدر دادن منابع غرب و ویرانی اوکراین عایدی دیگری ندارد. 
 
به گزارش «جوان»، در حالی که جمهوریخواهان در برابر هرگونه کمک نظامی امریکا به اوکراین مقاومت می‌کردند تا دولت را تحت فشار قرار دهند، به نظر می‌رسد تنش‌های اخیر در خاورمیانه و وضعیت بغرنج در جبهه‌های جنگ در اوکراین، مخالفان این طرح را به عقب‌نشینی از مواضع خود واداشته است. در این رابطه، مجلس نمایندگان امریکا سرانجام شنبه شب لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرد. در این بسته، ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین جهت کمک به مبارزه با روسیه در نظر گرفته شده است. ۳۱۱ نماینده در برابر ۱۱۲ مخالف، به این لایحه رأی دادند. 
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در بیانیه‌ای گفت: «من از سنا می‌خواهم که سریعاً این بسته را روی میز من بفرستد تا بتوانم آن را امضا کنم تا بتوانیم فوراً سلاح و تجهیزات را برای رفع نیاز‌های فوری آن‌ها در میدان نبرد به اوکراین ارسال کنیم.» به نوشته واشینگتن‌پست، «تعدادی از نمایندگان امریکا گفتند در زمانی که چین و کره شمالی به روسیه برای پیروزی در اوکراین کمک می‌کنند، ایالات متحده نمی‌تواند دور بایستد و نظاره‌گر ماجرا باشد و باید هر چه سریع‌تر به کی‌یف کمک نظامی انجام دهد تا بازدارندگی غرب را در برابر روسیه و متحدانش تقویت کنند.» به گزارش سایت «نورث داکوتا مانیتور»، از این بسته ۶۱ میلیارد دلاری نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار به وزارت دفاع امریکا برای تهیه تسلیحات و تدارکات برای ارتش اوکراین، تکمیل انبار‌های تسلیحات و سایر تجهیزات ارسال شده به اوکراین و تقویت عملیات فرماندهی اروپایی نیرو‌های مسلح ایالات متحده تعلق خواهد گرفت. وزارت خارجه ایالات متحده نزدیک به ۵/۹ میلیارد دلار وام اقتصادی قابل بخشش برای توزیع، ۸/۷ میلیارد دلار برای ارسال تجهیزات دفاعی اوکراین و ۲ میلیارد دلار برای کمک‌های امنیتی دریافت خواهد کرد. بر اساس این لایحه، وزارت انرژی ایالات متحده ۱۴۹ میلیون دلار «برای آماده شدن و پاسخگویی به حوادث احتمالی هسته‌ای و رادیولوژیکی در اوکراین» دریافت خواهد کرد. 
به گزارش روزنامه گاردین، پنتاگون می‌تواند ظرف چند روز پس از تصویب بسته کمک‌های نظامی از سوی سنا و امضای بایدن، تسلیحات را به اوکراین منتقل کند. این کشور دارای شبکه‌ای از مکان‌های ذخیره‌سازی در ایالات متحده و اروپا است که در حال حاضر مهمات و اجزای دفاع هوایی را که کی‌یف به شدت به آن‌ها نیاز دارد، نگهداری می‌کند. 
تلاش جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای تقویت ارتش اوکراین درحالی است که در ماه‌های اخیر رسانه‌ها و شماری از مقامات غربی نسبت به پیروزی اوکراینی‌ها ابراز ناامیدی کرده‌اند و احتمال باز پس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته از روسیه را نزدیک به صفر می‌دانند. در سه سال گذشته قریب به ۲۰۰ میلیارد دلار از سوی اعضای ناتو به اوکراین تحویل داده شده که عمدتاً سلاح بوده ولی این کمک‌ها هم در عرصه میدانی موفقیتی کسب نکرده است و اکنون ارتش اوکراین بسیاری از تجهیزات خود را از دست داده است. اخیراً رئیس ستاد ارتش اوکراین و وزیر دفاع این کشور اعلام کردند که وضعیت در جبهه شرق بسیار بد است و به غربی‌ها هشدار دادند که اگر کمک‌های فوری را ارسال نکنند، پیروزی روسیه دور از دسترس نیست. با توجه به بی‌نتیجه بودن کمک‌های قبلی، بسته مالی جدید هم دردی از مشکلات غرب دوا نخواهد کرد. 
دولتمردان کاخ سفید هم به این ارزیابی رسیده‌اند که پیروزی در برابر ارتش قدرتمند روسیه امیدی واهی است، اما برای اینکه هزینه‌های رقیب سنتی را بالا ببرند با کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین و فرسایشی کردن جنگ سعی دارند روسیه را برای مدت طولانی در شرق اروپا مشغول نگه دارند، چرا که از دید رهبران اروپا، اگر روسیه در اوکراین پیروز شود، امنیت مرز‌های اروپا به خطر خواهد افتاد و به هر نحوی شده نباید اجازه این کار را بدهند. 
 
 استقبال کی‌یف و ناتو 
تصویب کمک‌های امریکا، با استقبال کی‌یف و اعضای ناتو روبه‌رو شده است. به گزارش یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به این کمک ضمن قدردانی از هر دو حزب کنگره امریکا، از مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان، قدردانی ویژه کرد و در «ایکس» نوشت که این تصمیم جانسون «تاریخ را در مسیر درست حفظ کرد.» رهبران اتحادیه اروپا نیز از این تصمیم استقبال کردند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا درباره این موضوع گفت: اوکراین لایق تمام حمایتی است که در جنگ برابر روسیه دریافت می‌کند. حالا از سنای امریکا می‌خواهیم تا هرچه زودتر آن را تصویب کند زیرا جان انسان‌ها در خطر است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت: تصویب این لایحه، تداوم حمایت فراحزبی از اوکراین را نشان داد. افزایش چشمگیر کمک‌ها، تکمیل‌کننده کمکی است که متحدان اروپایی برای اوکراین فراهم می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنالنا بئربوک، وزیر خارجه آلمان هم شامگاه شنبه از تصویب کمک حیاتی امریکا به کی‌یف استقبال کرد و آن را یک روز خوش‌بینی برای امنیت اوکراین و اروپا خواند. 
 
 خشم روس‌ها
اقدام جدید امریکا خشم رهبران کرملین را در پی داشت. به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ابراز ناخرسندی از تصویب این لایحه، گفت که کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان بحران‌های جهانی را تشدید خواهد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز تأکید کرد که این کمک «امریکا را بیش از پیش ثروتمند و اوکراین را ورشکسته‌تر خواهد کرد.» به گزارش الجزیره، کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «واشینگتن مسئول تصمیم مصادره دارایی‌های روسیه خواهد بود و ما اقداماتی را انجام خواهیم داد که منافع‌مان را بدون محدودیت زمانی تأمین کند. تصمیم مجلس نمایندگان امریکا برای کمک به اوکراین باعث افزایش ثروت امریکا و در عین حال ویرانی اوکراین خواهد شد.» رئیس دومای روسیه اعلام کرد: «بسته کمکی جدید امریکا به اوکراین وضعیت میدان جنگ را تغییر نمی‌دهد و رژیم کی‌یف شکست خواهد خورد.»
روس‌ها بار‌ها هشدار داده‌اند که این‌گونه کمک‌ها فقط آتش جنگ را در اروپا شعله‌ور می‌کند و خواستار پایان دادن به این روند تنش‌زا شده‌اند، اما رهبران ناتو حاضر به صلح با مسکو نیستند و آن را شکست در برابر رقیب خود می‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار